Meniu

Adaugat/Modificat de la sept. 2, 2015 in Intrebari si Raspunsuri

10 intrebari la care ar trebui sa stii raspunsul

 

Condusul pe timp de iarna nu presupune numai cunostinte mecanice. Trebuie sa fim mereu pregatiti pentru a face fata oricarei situatii si trebuie sa stim daca eforturile noastre vor avea sau nu reusite. Avand in vedere ca cele mai bune cunostinte sunt cele pe care ti se insusesti, si avand in vedere ca nimic nu este mai important decat sa ai cunostinte adecvate, prin urmare vom raspunde la cateva intrebari, ale caror raspunsuri ar trebui sa fie cunoscute de catre toti conducatorii auto. Si cum exista zicala, cu cat stii mai multe, cu atat ai nevoie de mai putine, sa incepem.

1. Cum putem porni motorul diesel, astfel incat sa nu avem probleme pe timp de iarna?

Pentru a pregati cel mai bine aceste motoare, mai ales cele sensibile, se recomanda folosirea unui ulei cu vascozitate scazuta, astfel incat motorul sa porneasca usor. Dupa ce se porneste masina, se recomanda ca motorul sa fie lasat 10-15 secunde, pentru ca motorul sa ajunge la o temperatura optima si pentru ca uleiul sa ajunga in toate componentele motorului.

2. Pana la ce temperaturi protejeaza lichidul de racire?

Acest aspect difera in functie de producator. In general lichidul de racire ar trebui sa protejeze pana la o temperatura de -25 de grade. Daca insa aceasta temperatura scade sub acest prag, este nevoie de o durata mai mare pentru ca instalatia de racire sa inghete.

3. Creste consumul de combustibil pe timp de iarna?

Raspunsul este da. Cresterea consumului apare pentru ca amestecul de combustibil este imbogatit, iar catalizatorului ii trebuie o perioada mai mare pentru a se incalzi. Pe langa faptul ca amestecul si arderea nu se realizeaza la temperatura optima, mai exista si problema uleiului care se ingroasa, iar motorul trebuie sa consume mai mult combustibil pentru a inlatura rezistenta mai mare a uleiului.

4. Bateria se descarca mai repede pe timp de iarna?

Avand in vedere temperaturile scazute, bateria este mult mai solicitata pe timp de iarna decat pe timp de vara. Deoarece pornirea motorului, necesita un volum de curent mai mare, bateria poate sa isi piarda si pana la 50% din valoarea capacitatii sale. De aceea este foarte important sa se foloseasca bateria intr-un mod cat mai rational si in momentul stationarii este bine sa nu fie lasat niciun consumator activat, pentru a se conserva energia bateriei.

5. Ce trebuie sa faci daca iti ingheata apa de racire?

In majoritatea cazurilor cand apa de racire ingheata, exista posibilitatea ca si pompa de apa sa inghete si atunci exista pericolul de a se fisura blocul motor. Daca sunt temperaturi foarte scazute, este nevoie ca masina sa stea intr-un loc mai calduros (ex:un garaj) sau se poate face rost de un tun de caldura pentru a se dezgheta masina. Aceasta ar fi singura problema, deoarece conductele de apa rezista si la temperaturi mai scazute.

6. Trebuie sa conduc imbracat in haine groase?

Ideal ar fi ca inainte sa ne urcam la volan, sa lasam masina sa se incalzeasca, astfel incat sa conducem avand un strat subtire de haine pe noi. Daca vom purta haine groase, miscarile si reflexele noastre vor fi mult incetinite si asta nu ne ajuta din punct de vedere al sigurantei.

7. Sistemul de climatizare functioneaza pe timp de iarna?

Sistemele de climatizarea au senzori speciali care nu permit pornirea compresorului, daca este o temperatura foarte scazuta. De regula, aceste temperaturi nu trebuie sa scada sub 5 grade. Aceste sisteme au rol de protejare a masinii impotriva daunelor cauzate de apa inghetata.

8. Ce se intampla daca stergatoarele au inghetat pe parbriz?

O problema des intalnita este ca stergatoarele sa inghete, astfel incat nu mai pot fi desprinse de pe parbriz. Daca incercati sa trageti cu forta, puteti rupe cauciucul stergatoarelor, deoarece acesta este foarte sensibil si subtire. Se recomanda ca in momentul in care doriti sa le dezlipiti, sa puneti antigel pe zonele respective si sa asteptati cateva minute. O alta varianta ar fi sa puneti apa calduta pe parbriz, sau daca nu aveti nici apa calda si nici antigel, puteti da drumul la instalatia de incalzire si o puteti indrepta spre parbriz.

9. Cum se comporta instalatia GPL in timpul iernii?

Autoturismele cu instalatie GPL necesita mai multa grija din partea conducatorilor. In primul rand daca carburatorul este inghetat si motorul trebuie incalzit, atunci toata instalatia de racire trebuie sa aiba cel putin 50 de grade. De aceea este bine sa porniti masina cu benzina si usor sa faceti trecere pe GPL. Iar la temperaturi foarte reci este nevoie sa mergeti cativa kilometri pana se incalzeste bine toata instalatia.

10. Ce echipamente de iarna trebuie sa am in portbagaj?

Asa cum am spus si in celalalt articol, cele mai bune lucruri care ne pot ajuta intr-o situatie de urgenta sunt: cauciucuri de iarna, lanturi antiderapante, sarea sau nisipul, niste stergatoare bune, un vas cu apa umplut cu solutie nediluata, un kit de supravietuire, precum si un rezervor cel putin pe jumatate plin.

2 Comentarii

  1. Sfaturi foarte utile…daca am face totul ca la carte, nu s-ar mai forma cozi la service-urile auto.

    • Ai mare dreptate Dorin!

Posteaza raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *