Schimbarea distributiei
Distributia ocupa un loc important in angrenajul masinii, iar functionarea corecta a acestui kit asigura functionarea perfecta si de durata a motorului.
Distributia reprezinta ansamblul tuturor pieselor care permit schimbarea periodica a gazelor din cilindri. Pe scurt, sistemul de distribuție asigură introducerea aerului/amestecului proaspat în cilindri și evacuarea gazelor arse.
Distributia unei masini poate fi de doua tipuri:
– distributie pe lant;
– distributie pe curea;
Distributia pe lant este foarte rar intalnita, majoritatea constructorilor auto folosind distributia pe curea datorita avantajelor after-sale. Aceasta poate rezista pana la 300.000 de km in regim de utilizare intens si aproximativ 600.000 de km in regim de ultilizare normal.
Distributia pe curea este foarte des intalnita in ultimii ani datorita avantajelor materiale pe care constructorii de automobile le au dupa construirea unei masini.
Dezavantajele unui automobil cu distributia pe curea sunt:
– durata de viata scazuta;
– costurile financiare mari pentru inlocuirea acesteia;
Distributia este alcatuita din:
– curea dintata de antrenare;
– rola de ghidare;
– rola intinzatoare;
– pompa de apa unde este nevoie.
Cureaua de distributie conecteaza arborele cotit cu axul cu came, asigurand un consum de carburant si un nivel de emisii echilibrat, precum si pompa de apa cu rol in circulatia antigelului in instalatia de racire.
Pompa de apa se schimba in cazurile urmatoare:
– dupa o verificare vizuala daca prezinta scurgeri de antigel;
– dupa o verificare manuala daca prezinta joc in rulmenti.
Cureaua de distributie este formata dintr-un cauciuc cu insertie de panza si poate suferi urmatoarele uzuri:
– uzura fizica sau de imbatranire;
– uzura mecanica din cauza functionarii prelungite.
Schimbarea distributiei se face in 3 etape:
Etapa I: Pregatirea masinii
Etapa II: Demontarea curelei de distributie si a accesoriilor
Etapa III: Montarea distributiei
Etapa I: Pregatirea masinii. In aceasta etapa se fac urmatoarele operatiuni:
– Se deconteaza bateria masinii;
– Se desface filtrul de aer;
– Se desface conducta de admisie aer, iar la masinile cu codul motor C18 XE/XEL se desface si debilmetrul de aer;
– Se desface rezervor antigel;
– Se demonteaza tamponul motor si suportul motor;
– Se ridica masina pe elevator sau cric;
– Se indeparteaza roata dreapta fata si scutul protectie roata.
Etapa II: Demontarea curelei de distributie si a accesoriilor. In aceasta etapa se demonteaza fulia cu amortizare pentru vibrochen. Fulia este o componenta ce are rolul de a angrena pompa de apa si alternatorul.
Dupa demontarea fuliei se indeparteaza carcasele de protectie a componentelor sistemului de distributie pentru a avea acces la aceasta. In general aceste carcase se demonteaza foarte repede ele fiind din plastic.
Se aliniaza motorul la semnele speciale si dupa aceasta operatiune se desface intinzatorul cu o cheie de 15 ca in imagine.
Dupa efectuarea etapelor de mai sus, se scoate cureaua de distributie si se indeparteaza rolele. Dupa indepartarea rolelor, se verifica pompa de apa daca are uzuri si daca trebuie schimbata sau mai poate fi folosita. In orice caz, este recomandat ca atunci cand se schimba kit-ul de distributie, sa se schimbe si pompa de apa. Dupa demontarea pompei de apa se scoate tot antigelul si dupa ce se pune pompa cea noua, se completeaza cu alt antigel nou. Se curata cu spray sistemul de distributie ca etapa de pregatire pentru montarea pieselor noi. Si se trece la inlocuirea pieselor vechi sau uzate cu cele noi.
Etapa finala presupune remontarea carcaselor de protectie a componentelor sistemului de distributie si a elementelor demontate initial. Dupa montarea tuturor elementelor se pune bateria la loc si se da o cheie pentru a se observa daca totul functioneaza cum trebuie.
Timpul de schimbare al distrubutiei poate varia intre 3 si 6 ore.
Voi ati incercat sa schimbati distributia fara ajutorul mecanicului?










E prea complicata toata procedura. Ai explicat bine, dar nu cred ca se merita. Dupa aia nu stii ce probleme poti sa ai daca o schimbi tu singur. Asta este doar pentru cei pasionati de asa ceva! Eu n-am incercat!
Realitatea este ca si eu as opta pentru un mecanic, desi mi-ar placea sa am cunostiintele si abilitatile necesare pentru a rezolva singur orice problema de funstionalitate a masinii.
Felicitări pentru inițiativa! Nu știu câți dintre noi (amatorii) vom reuși. Este un lucru bun ceea ce ai făcut deoarece anumiți mecanici te păcălesc punându-te sa cumperi și alte chestii de care de fapt au ei nevoie …
Iti multumim pentru aprecieri!