Controlul tractiunii – Ce este si cum functioneaza
Controlul tractiunii reprezinta un sistem de siguranta care exista sub diferite forme, care incepand cu masinile fabricate din anul 2011, a devenit si un criteriu obligatoriu.
O masina cu sistemul de control al tractiunii este una mult mai sigura decat o masina fara acest sistem.
Controlul tractiunii functioneaza similar cu sistemul de franare antiblocare (ABS) pentru a preveni sau a reduce pierderea controlului fata de autoturism atunci cand rotile acestuia se invart liber.
Controlul tractiunii – cand a fost introdus?
Sistemul de control al tractiunii a fost utiliat inca din anul 1970, insa limitarile din punct de vedere ale tehnologiei, l-a prezentat ca fiind nu tocmai fiabil.
Abia la sfarsitul anilor ’80, inceputul anilor ’90 acesta a devenit mai performant.
Treptat, datorita dezvoltarii tehnologiei, sistemul de control al tractiunii a evoluat, iar companiile Mercedes-Benz si BMW au pus acest sistem la dispozitie pe modele S Class si Seria 7, adaugandu-se ulterior si pe alte modele ale acestora, dar si la masini alor alti producatori.
Controlul tractiunii – cum functioneaza?
Pe langa similaritatea functionalitatii, sistemul de control al tractiunii, are si acelasi componente ca cele ale sistemului de franare antiblocare:
- Senzori de de viteza pe roata, care monitorizeaza viteza de rotire a rotilor din fata sau a tuturor rotilor, in functie de tractiunea de care dispune masina;
- Modulator hidraulic pentru a activa franele;
- Unitate electronica de control (ECU) care preia informatii de la senzorii de viteza, si care, la nevoie transmite modulatorului hidraulic activarea franelor.

Cand vine vorba despre sisteme de control al tractiunii moderne, modulul hidraulic si ECU sunt atasate, desi indeplinesc functii diferite. ECU verifica continuu daca una sau mai multe roti se invart mai repede decat celelalte.
Atunci cand se detecteaza o posibila alunecare sau un derapaj, ECU transmite modulatorului hidraulic activarea franarii asupra rotii care a creat problema in succesiune rapida. Acest proces repetitiv va diminua viteza de rotatie. Imediat ce roata si-a recapatat tractiunea, sistemul revine la activitatea sa de monitorizare a rotatiilor rotilor.
Exista si sisteme care reduc puterea motorului atunci cand rotile scapa de sub control. In cazul masinilor cu aceasta dotare, soferii simt o pulsatie a pedalei de acceleratie atunci cand este activ controlul tractiunii.
Controlul tractiunii – cat este de eficient?
Conform testelor realizate, s-a demonstrate ca aceste sisteme sunt eficiente in reducerea derapajelor, dar este mai vizibil la masinile cu tractiune integrala, decat la cele cu cea frontala.
De asemenea, sistemele care au incorporate si optiunea de reducere a puterii motorului confera o stabilitate mai mare, pe cand cele care utilizeaza doar frana, sunt mai adecvate pentru imbunatatirea procesului de accelerare.
Ca si la alte sisteme ale masinilor, nu te poti bucura de toate beneficiile sistemului de control al tractiunii daca nu este folosit in mod corespunzator.
Acest fapt sugereaza ca indiferent daca aceasta dotare exista sau nu, soferul este responsabil sa conduca cu grija si numai in conditii in care acesta se simte in siguranta.
Se recomanda evitarea condusului agresiv, cu viteze mari si la o distanta prea mica fata de masina din fata, pentru ca acesti factori lucreaza impotriva sistemului de control al tractiunii.
Sofatul cu viteze inadecvate conditiilor de drum creste riscut de accident, chiar daca masina este dotata cu controlul tractiunii. Este foarte important sa se tina cont de faptul ca acest sistem nu este proiectat pentru a diminua distanta de franare.
Asadar, este esential sa soferul sa ramana mereu concentrat la drum si vigilent, indiferent de sistemele pe care masina le are in dotare.
Daca ti-a placut articolul nostru, cu siguranta iti va atrage atentia si activitatea noastra de pe Facebook.