Rateurile motorului – cauze si semnele aparitiei
Rateurile afecteaza performanta motorului, fiind, in acelasi timp, si un simptom al unei defectiuni. Este necesar sa realizam o diagnosticare amanuntita a motorului la primele semne ale aparitiei acestei probleme pentru a o remedia.
Rateul este un proces incomplet de combustie care are loc in interiorul cilindrului. Astfel, daca problema se agraveaza, soferul va simti miscari de convulsie care vin de la motor sau de la sistemul de propulsie.
Din ce cauze apar rateurile motorului?
1. Sistemul de aprindere are defectiuni
Bujiile sunt defecte, bobinele, firele de inalta tensiune pot fi rupte, iar setarile sunt incorecte. Astfel, procesul de intrerupere a amestecului de combustibil aer va duce la defectarea motorului.
2. Procesele de alimentare si amestecare a combustibilului sunt intrerupte
Defectiuni precum murdarirea injectoarelor de combustibil, defectiunea elecrovalvei, infundarea filtrului de aer sau scurgeri la sistemul de admisie, de alimentare cu combustibil sau servofrana cu vacuum pot sa determine un amestec aer-combustibil prea bogat au prea slab.
3. Scurgeri in camera de ardere
Aceasta problema apare din cauza arderii supapelor, pistoanelor, capul cilindrului sau zgarierea suprafetei cilindrului. Acestea pot fi provocate de o reglare incorecta a supapelor, defectarea tachetilor sau o distributie incorecta a supapelor.
Semne care indica prezenta rateurilor motorului:
Smucituri ale motorului la mersul in gol
In acest caz, vibratiile sunt puternice, se resimt la volan, precum si la schimbatorul de viteze si caroserie. Se va simti o instabilitate la viteza de rotatie a motorului la mersul in gol.
Puterea motorului este redusa
Se vor observa anumite anumite defectiuni la motor la apasarea pedalei de acceleratie sau anumite smucituri la acceleratie. Se va remarca aprinderea martorului de bord Check Engine (verificati motorul).
Cresterea consumului de combustibil
Consumul de combustibil creste din cauza erorilor care apar in timpul proceselor de formare a amestecului de combustibil si de aprindere.
De cate feluri sunt rateurile motorului?
Rateul de pornire
Este o defectiune a motorului care arata faptul ca unul sau mai multi cilindrii nu functioneaza corespunzator. Astfel, mai tarziu, un rateu va cauza uscarea excesiva si supraincalzirea motorului, lucru care va duce la griparea suprafetelor pistoanelor si cilindrilor.
Rateul de aprindere
Aceasta defectiune apare din cauza unei probleme la sistemul de aprindere. Cablurile, capacul si rotorul distribuitorului, precum si bobina se vor uza cu timpul, astfel ca, isi vor pierde din functii, printre care cea de aprindere a amestecului de aer si combustibil in camera combustiei.
In acest caz, scanteia va fi slaba, iar rateul subtil. Insa, componentele se vor uza cu trecerea timpului, rateul va fi tot mai intens, procesul de combustie se va opri. Astfel, vor aparea convulsii serioase sau soc in sistemul de operare al motorului. Intrucat motorul va reactiona prin sistemul de aer.
Rateul neproductiv
Rateul neproductiv se refera la existenta unui raport inegal de aer/combustibil (prea mult aer, prea putin combustibil).
Cauzele acestui tip de rateu sunt: o supapa EGR blocata pe deschis, o curgere in garnitura galeriei de colectare, un senzor de aer defect, o pompa slaba de combustibil sau un filtru de benzina infundat.
Rateul mecanic
Un rateu poate avea drept cauze si probleme mecanice precum uzura segmentilor de piston, supapele, peretii cilindrici, garnitura care curge, uzura injectoarelor sau a altor componente.
Pentru a determina care este cauza unui rateu este necesar sa te asiguri ca masina este verificata corespunzator. Problema poate fi inteleasa gresit si astfel, incercarea de a o remedia va fi eronata.
			
